Na osnovu rada jednog od najuticajnijih svjetskih intelektualaca,
američkog lingviste Noama Chomskog, donosimo vam spisak od deset
strategija manipulacije putem medija.
1. Preusmjeravanje pažnje
Pažnju
javnosti preusmjeravati sa važnih problema na nevažne. Prezaposliti
javnost poplavom nebitnih informacija, da ljudi ne bi razmišljali i
stekli osnovna saznanja u razumijevanju svijeta.
2. Stvaranje problema
Ta
metoda se naziva i "problem-reagovanje-rješenje". Treba stvoriti
problem, da bi dio javnosti reagovao na njega. Na primjer: izazvati i
prenositi nasilje sa namjerom, da javnost lakše prihvati ograničavanje
slobode, ekonomsku krizu ili da bi se opravdalo rušenje socijalne
države.
3. Postupnost promjena
Da
bi javnost pristala na neku neprihvatljivu mjeru, uvoditi je
postepeno, "na kašičicu", mjesecima i godinama. Promjene, koje bi mogle
da izazovu otpor, ako bi bile izvedene naglo i u kratkom vremenskom
roku, biće sprovedene politikom malih koraka. Svijet se tako vremenom
mijenja, a da to ne budi svijest o promjenama.
4. Odlaganje
Još
jedan način za pripremanje javnosti na nepopularne promjene je, da ih
se najavljuje mnogo ranije, unaprijed. Ljudi tako ne osjete odjednom
svu težinu promjena, jer se prethodno privikavaju na samu ideje o
promjeni. Sem toga i "zajednička nada u bolju budućnost" olakšava
njihovo prihvatanje.
5. Upotreba dječijeg jezika
Kada
se odraslima obraća kao kad se govori djeci, postižemo dva korisna
učinka: javnost potiskuje svoju kritičku svijest i poruka ima snažnije
dejstvo na ljude. Taj sugestivni mehanizam u velikoj mjeri se koristi i
prilikom reklamiranja.
6. Buđenje emocija
Zloupotreba
emocija je klasična tehnika, koja se koristi u izazivanju kratkog
spoja, prilikom razumnog prosuđivanja. Kritičku svijest zamjenjuju
emotivni impulsi (bijes, strah, itd.) Upotreba emotivnog registra
omogućava pristup nesvjesnom, pa je kasnije moguće na tom nivou
sprovesti ideje, želje, brige, bojazni ili prinudu, ili pak izazvati
određena ponašanja.
7. Neznanje
Siromašnijim
slojevima treba onemogućiti pristup mehanizmima razumijevanje
manipulacije njihovim pristankom. Kvalitet obrazovanja nižih društvenih
slojeva treba da bude što slabiji ili ispod prosjeka, da bi ponor
između obrazovanja viših i nižih slojeva ostao nepremostiv.
8. Veličanje gluposti
Javnost
treba podsticati u prihvatanju prosječnosti. Potrebno je ubijediti
ljude da je (in, u modi), poželjno biti glup, vulgaran i neuk.
Istovremeno treba izazivati otpor prema kulturi i nauci.
9. Stvaranje osjećaja krivice
Treba
ubijediti svakog pojedinca da je samo i isključivo on odgovoran za
sopstvenu nesreću, usljed oskudnog znanja, ograničenih sposobnosti, ili
nedovoljnog truda. Tako nesiguran i potcijenjen pojedinac, opterećen
osjećajem krivice, odustaće od traženja pravih uzroka svog položaja i
pobune protiv ekonomskog sistema.
10. Zloupotreba znanja
Brz
razvoj nauke u posljednjih 50 godina stvara rastuću provaliju između
znanja javnosti i onih koji ga posjeduju i koriste, vladajuće elite.
"Sistem", zaslugom biologije, neurobiologije i praktične psihologije,
ima pristup naprednom znanju o čovjeku i na fizičkom i na psihičkom
planu.
Nema komentara:
Objavi komentar